Dick Bruna overleden

Gisteravond overleed Dick Bruna in zijn geboortestad Utrecht

17 FEBRUARI 2017
Samenvatting
Dick Bruna, de geestelijk vader van nijntje (het beroemdste konijn ter wereld) is gisteravond overleden in zijn geboortestad Utrecht. Hij overleed rustig in zijn slaap. Bruna schreef en illustreerde maar liefst 124 prentenboeken en ontwierp hiernaast vele affiches en omslagen voor de Zwarte Beertjes pocketboeken. Ook internationaal maakt Bruna sinds de jaren 60 furore met zijn werk. Dick Bruna is 89 jaar geworden.

Dick Bruna werd geboren op 23 augustus 1927. Hij maakte als ontwerper bij het familiebedrijf uitgeverij A.W. Bruna & Zoon meer dan 2.000 omslagen en affiches. In 1955 maakte Dick Bruna het eerste boekje over nijntje. In de meer dan zestig jaar die volgden, schreef Bruna vele kinderboeken over nijntje en andere figuren zoals snuffie, boris en barbara beer en betje big. Ook ontwierp Bruna voor diverse goede doelen zoals UNICEF, Wereld Aids Dag, Terres des Hommes, World Peace is Possible en Het Rode Kruis.

De vierkante boekjes (dit kenmerkende formaat vond Bruna goed in kinderhandjes passen) vormen al voor diverse generaties een fijne jeugdherinnering. Ook speelt nijntje de hoofdrol in musicals en televisieseries. In januari 2013 verscheen ‘nijntje de film’ in de bioscopen, waarmee het beroemde konijntje weer een nieuwe stap zette in haar carrière. Ook over de grens is nijntje, of Miffy zoals ze in het buitenland heet, zeer populair. Al in de jaren 60 geniet Bruna’s werk grote waardering in Japan, waar zijn stijl perfect aansluit bij de heersende voorkeur voor minimalisme. In 2016 ontvangt hij de Max Velthuijs-prijs voor zijn gehele oeuvre. De boeken van Dick Bruna zijn in meer dan vijftig talen uitgegeven.

Dick Bruna laat zijn vrouw, drie kinderen en zes kleinkinderen na.

Citaten
"Het is een groot voorrecht om Dick Bruna meer dan 40 jaar persoonlijk te hebben gekend en de afgelopen 20 jaar zo intensief te hebben samengewerkt. Waar we elkaar goed in konden vinden was het enthousiasme waarmee wij ons ergens op storten en daar bijna rigide in zijn. En juist ook doordat ik zo'n enorme bewondering heb voor zijn werk, gaat het behartigen van zijn zakelijke belangen als vanzelf: het is een eer om volwassenen en kinderen over de hele wereld kennis te laten maken met zijn werk." Marja Kerkhof, directeur Mercis bv
"Dick Bruna's overlijden betekent een groot verlies voor de Nederlandse vormgeving. Het werk van Bruna vormt een brug tussen de 20ste- en de 21ste-eeuwse vormgeving en zijn invloed zal tot ver in de 21ste eeuw merkbaar zijn, verwacht ik. Niet alleen is zijn werk een inspiratiebron voor andere kunstenaars, ook is Bruna ongekend populair bij onze bezoekers. De collectie van Dick Bruna die het Centraal Museum in bruikleen heeft is dan ook van grote waarde voor het museum. Ik kan gerust stellen dat Dick Bruna tot de belangrijkste kunstenaars uit onze collectie behoort, samen met Gerrit Rietveld waar hij vroeger nog zo tegen opkeek. Het Centraal Museum is er trots op dat het jong en oud kennis kan laten maken met zijn werk. Deze erfenis is universeel en blijvend." Marco Grob, zakelijk directeur Centraal Museum en nijntje museum
Over nijntje

Over Mercis en Mercis Publishing

De auteursrechten en filosofie van Dick Bruna worden wereldwijd bewaakt door Mercis. Mercis Publishing geeft sinds 1995 de boeken van Dick Bruna uit. De basis van het werk van Dick Bruna is ook de basis van het werk van Mercis: respect voor de wereld van het kind. Het doel is om ruimte te geven aan de unieke kijk op het leven van ieder kind.